czwartek, 27 czerwca 2013

Hiszpania - Murcja

Murcję - stolicę regionu i miasto uniwersyteckie założyli w 825 roku Arabowie. Dzięki nawodnieniu okolicznych równin wodami rzeki Segury, stworzyli żyzną krainę zwaną ogrodem Murcji (huerta de Murcia). W 1243 r. została zdobyta przez Ferdynanda III Świętego i włączona do Kastylii. Miasto było wielokrotnie nawiedzane przez niszczycielskie powodzie. Jedna z nich w 1651 r. pochłonęła ponad 1000 ofiar śmiertelnych. 
Najbardziej znanym zabytkiem miasta jest imponująca gotycka katedra Marii Panny. Powstała ona w latach 1394-1467 na miejscu meczetu i była wielokrotnie przebudowywana. Jej wspaniała fasada, uważana za najpiękniejszą późnobarokową fasadę w Hiszpanii została wzniesiona w latach 1739-1754 według projektu architekta Jaime Borta z Walencji. Dzwonnicę, budowaną etapami, ukończył w XVIII wieku Ventura Rodriguez. Ma ona 95 m wysokości i należy do najwyższych wież kościelnych w Hiszpanii. Dzwony katedralne, których łącznie jest 25, wybijają godzinę 13, czyli czas na południowy posiłek. Fasada zawiera dwie kondygnacje potężnych korynckich kolumn, które stanowią ramy dla kamiennych rzeźb, z koronacją Najświętszej Marii Panny w centrum i Wniebowzięciem powyżej. Wokół nich znajdują się figury hiszpańskich świętych i królów. Wnętrze wypełniają liczne kaplice, których część dekorowana jest w stylu plateresco. Na szczególną uwagę zasługują dwie: późnogotycka Capilla de los Vélez i renesansowa Capilla de Juenteron. W Wielkiej Kaplicy (Capilla Mayor), niedaleko ołtarza znajduje się urna z sercem i wnętrznościami króla Alfonsa X Mądrego, syna i następcy Ferdynanda III. W Murcji byłem niecałą dobę i w czasie gdy zwiedzałem miasto katedra była zamknięta, w związku z czym nie zamieszczam zdjęć z wnętrza.

 Murcja - bulwar nad Segurą

Murcja - siedziba władz regionu

Murcja - rektorat uniwersytetu

Murcja - wieża katedry

Murcja - wieża katedry

Murcja - wieża katedry

Murcja - wieża katedry

Murcja - wieża katedry

Murcja - wieża i fasada katedry

Murcja - wieża katedry

Murcja - fasada katedry

Murcja - fasada katedry

Murcja - fasada katedry, scena koronacji Najświętszej Marii Panny

Murcja - rzeźba na fasadzie katedry

Murcja - rzeźba na fasadzie katedry

Murcja - Kaplica de los Velez z zewnątrz

Murcja - katedra, wieża i Kaplica de Junteron 

Murcja - Kaplica de Junteron z zewnątrz

Murcja - Portal Apostołów, południowy portal transeptu

Murcja - północna fasada transeptu katedry

Murcja - północna fasada transeptu katedry

Murcja - portal północnej fasady transeptu katedry w stylu plateresco

Murcja - Pałac Biskupi

Murcja - fasada Pałacu Biskupiego

Murcja - kościół Świętego Dominika

Murcja - kościół Świętego Dominika

Murcja - kościół San Juan de Dios

Murcja - fasada kościoła San Juan de Dios

Murcja - detal z fasady kościoła San Juan de Dios

Lokalizacja miejsca


Wyświetl większą mapę

18 komentarzy:

  1. Wspaniały post, piękne zdjęcia, lubię takie historie:) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Przepiękne miasto. Fasada katedry niesamowita, każdy detal, to dzieło sztuki. Pałac biskupi zadziwia malowidłami. Szkoda, że nie masz zdjęć z wnętrza katedry, muszę poszukać w internecie. Świetne zdjęcia.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Zdjęcia robią ogromne wrażenie.

    Kultura

    OdpowiedzUsuń
  4. Palac Biskupi podoba mi sie bardzo.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ale fajnie, że tu zajrzałam. Murcia jest mi bardzo bliska, mieszkałam tam kilka lat. Wnętrze katedry jest przepiękne więc zapraszam do Murcii jeszcze raz :). Tym razem na dłużej. Zarówno Murcia miasto jak i cały region kryją mnóstwo uroczych zakątków.

    OdpowiedzUsuń
  6. Wspaniałe miejsce. Zwłaszcza katedra - zapiera dech w piersiach :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam.
    Ponieważ obserwowałaś mojego bloga, chciałam Cię poinformować o zmianie adresu.
    Poprzedni adres został już wyłączony, dlatego zapraszam na nowy http://dalekoniedaleko.blogspot.com/
    Będzie mi miło, jeśli nadal będziesz obserwować mojego bloga pod nowym adresem.
    Pozdrawiam
    Shibi

    PS. Piękne zdjęcia. Widać, że wiesz co robisz. Podziwiam.

    OdpowiedzUsuń
  8. Weszłam na twój blog godzinkę temu i nie mogę się oderwać. Piękne zdjęcia, ciekawe opisy.

    OdpowiedzUsuń
  9. Te ornamenty są niesamowite. Kiedyś potrafili architekturą odbierać mowę i powodować szybsze bicie serca. Szkoda, że współczesność już nie jest tak piękna.

    OdpowiedzUsuń
  10. Mnie tez zdjecia zachwycaja! A rozpoczęłam czytać i ogladać zdjęcia szukając w necie wiadomości o Jokohamie... znalazłam sa bardzo dobre, znalazłam wiec to, czego szukałam, pora wybrać się do Jokohamy... ale zapisuję Twój blog i bedę zaglądać częściej!

    OdpowiedzUsuń
  11. Architektura po prostu powalająca na kolana, sama nie wiem czy bardziej podobałyby mi się zdobione fasady kościołów czy styl z Pałacu Biskupiego! Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. Przepiękne budowle i przepiękne zdjęcia :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Cudna architektura. Kiedyś przykładało się większą uwagę do wizerunku budowli. Ale pewnie też sporo musiało to wszystko kosztować, i pieniędzy, i czasu.

    OdpowiedzUsuń
  14. Mieszkam w dzielnicy Murci i chciałabym wiedzieć czy znajduje sie tam jakiś polski kościół i msze, prosze o informacje ( dzień,godzina i jaki kościół) z góry dziękuje

    OdpowiedzUsuń
  15. Te uliczki sa jak zawory, kręte i waskie :) mają swój klimat

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedzenie mojego bloga. Będzie mi miło przeczytać Twój komentarz na temat opublikowanego posta.