Drewniane
budownictwo sakralne interesowało mnie od dawna. Z kościółkami drewnianymi
spotykałem się od wczesnego dzieciństwa. Drewniane cerkwie zobaczyłem po raz pierwszy
w czasie zimowego wyjazdu w Bieszczady w latach 70. ub. wieku i od razu
wzbudziły mój zachwyt. Od tamtej pory starałem się nie omijać cerkwi na trasie
moich podróży. W ostatnich latach planowałem nawet całe trasy cerkiewne. Do tej
pory zwiedziłem prawie wszystkie cerkwie bieszczadzkie, cerkwie na terenie dawnej
Łemkowszczyzny w Beskidzie Niskim i Sądeckim oraz na Słowacji. Przeglądając
strony internetowe zauważyłem, że również na Lubelszczyźnie jest kilka bardzo
ciekawych cerkwi drewnianych, które zwiedziłem w ub. roku. Pod względem
architektonicznym różnią się one zarówno od bieszczadzkich cerkwi bojkowskich
jak i cerkwi łemkowskich Beskidu Niskiego, np. wielkością, wysokimi wydłużonymi kopułami (Budynin
i Dłużniów), odkrytą galeryjką nad wejściem. Pierwotnie wszystkie prezentowane
tu świątynie powstały jako cerkwie greckokatolickie, a po likwidacji Unii przez
Rosjan na terenie ich zaboru były przymusowo zamieniane na
prawosławne. Po II wojnie światowej większość z nich została przejęta przez
kościół rzymskokatolicki.
BEŁŻEC - cerkiew p.w. św. Bazylego. Została wzniesiona w połowie XVIII w. w Lipsku i przeniesiona do Bełżca w 1838 r. Po zmianie miejsca zmodyfikowano znacznie konstrukcję, szczególnie dachu. Uszkodzona w czasie I wojny światowej została odbudowana w roku 1919. Po wyjeździe ludności ukraińskiej w 1947 r. została zamieniona na magazyn. Obecnie nieczynna, zewnętrznie w dość dobrym stanie. Teren cerkiewny ogrodzony, na dawnym cmentarzu rosną nieliczne sosny.
Bełżec - cerkiew p.w. św. Bazylego
Bełżec - cerkiew p.w. św. Bazylego
Bełżec - cerkiew p.w. św. Bazylego
Bełżec - cerkiew p.w. św. Bazylego
BUDYNIN - cerkiew greckokatolicka p.w. Niepokalanego Poczęcia NMP z 1887 r., po likwidacji Unii przez Rosjan zamieniona na prawosławną, obecnie kościół p.w. Opieki NMP.
Budynin - cerkiew p.w. Niepokalanego Poczęcia NMP
Budynin - cerkiew p.w. Niepokalanego Poczęcia NMP
Budynin - cerkiew p.w. Niepokalanego poczęcia NMP
Budynin - cerkiew p.w. Niepokalanego Poczęcia NMP
CHŁOPIATYN - cerkiew greckokatolicka, potem prawosławna p.w Zesłania Ducha Świętego, powstała w latach 1863-64, obecnie kościół filialny parafii w Żniatynie.
Chłopiatyn - cerkiew p.w. Zesłania Ducha Świętego
Chłopiatyn - cerkiew p.w. Zesłania Ducha Świętego
Chłopiatyn - cerkiew p.w. Zesłania Ducha Świętego
DŁUŻNIÓW - cerkiew greckokatolicka, potem prawosławna p.w. Podniesienia Krzyża Świętego z 1882 r. Po 1947 r. przejęta przez kościół rzymskokatolicki. Obecnie pełni funkcję kościoła filialnego pod tym samym wezwaniem parafii w Żniatynie. Jest to jedna z największych cerkwi drewnianych w Polsce (wymiary: długość - 25,36 m, szerokość - 9,78 m, wysokość do szczytu krzyża na kopule - 27,1 m). Wokół cerkwi rosną wysokie drzewa, które zakrywają ją murem listowia.
Dłużniów - cerkiew p.w. Podniesienia Krzyża Świętego
Dłużniów - cerkiew p.w. Podniesienia Krzyża Świętego
Dłużniów - cerkiew p.w. Podniesienia Krzyża Świętego
Dłużniów - cerkiew p.w. Podniesienia Krzyża Świętego
HREBENNE - cerkiew greckokatolicka p.w. św. Mikołaja, zbudowana w latach 1697-1700, przebudowana w roku 1882. Po wojnie przejęta przez kościół rzymskokatolicki, po 1984 r. stała się ponownie siedzibą parafii greckokatolickiej dekanatu przemyskiego. To jedna z najciekawszych cerkwi w Polsce, leżąca na terenie Wschodniego Roztocza. Cerkiew położona jest na gęsto porośniętym drzewami wzgórzu przy szosie niedaleko przejścia granicznego na Ukrainę.
Hrebenne - cerkiew p.w. św. Mikołaja
Hrebenne - cerkiew p.w. św. Mikołaja
KORCZMIN - Cerkiew grecko-katolicka p.w. Objawienia Pańskiego z 1658 r. Stąd pochodzi uznawana za cudowną ikona Matki Boskiej, przechowywana obecnie w cerkwi Narodzenia NMP w Lublinie, na miejscu znajduje się jej kopia. Po wojnie pozostawała opuszczona przez blisko 40 lat. W latach 90. rozpoczęto jej rekonstrukcję - cerkiew rozebrano, wymieniono zniszczone elementy i postawiono na nowo. Rekonsekracja odbyła się w święto Objawienia 28 sierpnia 2004 r. Wygląda na nową, nieużywaną - teren wokół zarośnięty drzewami, krzakami i wysoką trawą. Od przypadkowo napotkanej osoby ze wsi dowiedziałem się, że co roku 28 sierpnia odbywa się w niej odpust z udziałem księży greckokatolickich z Ukrainy. W tych dniach otwierane jest znajdujące się w odległości 3 km przejście graniczne umożliwiające swobodną wymianę ludzi w obu kierunkach.
Korczmin - cerkiew Objawienia Pańskiego
Korczmin - cerkiew Objawienia Pańskiego
Korczmin - cerkiew Objawienia Pańskiego
Korczmin - cerkiew Objawienia Pańskiego
MYCÓW - Cerkiew greckokatolicka, potem prawosławna p.w. św. Mikołaja z 1859 r. Po wysiedleniu ludności ukraińskiej w latach 1945-47 zamieniona na warsztat, następnie na magazyn PGR. W latach 90. zniszczoną cerkiew wyremontowano. Od 2006 r. służy jako kaplica św. Jana Chrzciciela parafii w Żniatynie. Usytuowana w malowniczym miejscu - na niewielkim wzgórku poza wsią. Wygląda na opuszczoną, przycerkiewny cmentarz w opłakanym stanie - spryskany herbicydami, żeby nie rosła trawa i chwasty, waląca się murowana brama wejściowa, poprzewracane krzyże.
Myców - cerkiew p.w. św. Mikołaja
Myców - cerkiew p.w. św. Mikołaja
Myców - cerkiew p.w. św. Mikołaja
Myców - cerkiew p.w. św. Mikołaja
Myców - cerkiew p.w. św. Mikołaja
SZPIKOŁOSY - cerkiew greckokatolicka, potem prawosławna z 1801 r. p.w. Narodzenia Pana Jezusa. Po II wojnie światowej przejęta przez kościół rzymskokatolicki jako kościół parafialny p.w. Matki Boskiej Łaskawej.
Szpikołosy - cerkiew p.w. Narodzenia Pana Jezusa
Szpikołosy - cerkiew p.w. Narodzenia Pana Jezusa
Szpikołosy - cerkiew p.w. Narodzenia Pana Jezusa
TEREBIN - kościół rzymskokatolicki p.w. śś. Piotra i Pawła, dawna cerkiew p.w. św. Eliasza. Wzniesiona prawdopodobnie w II połowie XVIII w. jako cerkiew unicka. Po wyjeździe ludności ukraińskiej do ZSRR i Akcji Wisła, w roku 1950 została przejęta przez kościół rzymskokatolicki i otrzymała obecne wezwanie. W latach 2001-2003 kościół został przeniesiony na obecne miejsce i rozbudowany, wygląda jak nowy.
Terebin - cerkiew p.w. św. Eliasza
Terebin - cerkiew p.w. św. Eliasza
Muzeum Wsi Lubelskiej - greckokatolicka cerkiew z TARNOSZYNA i dzwonnica z Lubczy-Kniazie
Spośród cerkwi przeniesionych do skansenów w Polsce, świątyni tej jako jedynej przywrócono funkcję kultową. Będąc obiektem muzealnym, jest jednocześnie świątynią greckokatolickiej parafii w Lublinie. Jej pierwsze wezwanie - Narodzenia Najświętszej Marii Panny nawiązuje do tarnoszyńskiego, zaś św. Jozafat był dotychczasowym patronem parafii lubelskiej. Cerkiew zbudowano w 1759 r. w miasteczku Uhrynów w pow. sokalskim woj. lwowskiego. W latach 1904-1906 przeniesiono ją do wsi Tarnoszyn w pow. Tomaszów Lubelski. W latach 1997-1998 została przeniesiona do Muzeum Wsi Lubelskiej. Jest to cerkiew trójdzielna z przedsionkiem, nawą i prezbiterium oraz dwoma zakrystiami po obu stronach prezbiterium. Trzy kopuły są pokryte gontem, w Tarnoszynie pierwotnie pokryte były blachą. We wnętrzu jest prosta polichromia z początku XX w. ze śladami polichromii pierwotnej, zapewne XVIII-wiecznej.
Drewniana dzwonnica wzniesiona w Lubczy-Kniaziach w II połowie XVIII w. przy parafialnej cerkwi greckokatolickiej p.w. św. Paraskewy. We wnętrzu zawieszone są 3 dzwony odlane współcześnie w Przemyślu.
Muzeum Wsi Lubelskiej - Cerkiew z Tarnoszyna
Muzeum Wsi Lubelskiej - Cerkiew z Tarnoszyna
Muzeum Wsi Lubelskiej - cerkiew z Tarnoszyna
Muzeum Wsi Lubelskiej - cerkiew z Tarnoszyna
Muzeum Wsi Lubelskiej - cerkiew z Tarnoszyna
Muzeum Wsi Lubelskiej - cerkiew z Tarnoszyna
Muzeum Wsi Lubelskiej - cerkiew z Tarnoszyna
Muzeum Wsi Lubelskiej - kupuły cerkwi z Tarnoszyna
Muzeum Wsi Lubelskiej - ikonostas cerkwi z Tarnoszyna
KOSTOMŁOTY – Kilka lat temu zwiedzałem północną
część województwa lubelskiego należącą już do Podlasia. Na tym terenie znajduje
się bardzo piękna zabytkowa cerkiew p.w. św. Nikity zbudowana ok. 1630 r. Cerkiew
tę zwiedzałem przy bardzo złej pogodzie, przypominającej burzliwe dzieje tej
świątyni i unii brzeskiej. Jest to bowiem jedyna polska cerkiew neounicka. W
roku 1875 władze carskie zlikwidowały unię brzeską na terenie zaboru
rosyjskiego, zmuszając cerkwie unickie do przejścia na prawosławie. Po
odzyskaniu przez Polskę niepodległości, w roku 1923 starano się przywrócić unię
brzeską – stąd określenie neounia – dając tym samym możliwość byłym unitom powrotu do dawnego wyznania. Po stosunkowo krótkim okresie rozwoju (do
1937 r. na terenie Podlasia i Wołynia powstało 45 parafii neounickich), w
wyniku II wojny światowej i komunizmu oraz konfrontacji z zakorzenionym już prawosławiem,
neounia praktycznie upadła. Z istniejących w Polsce po wojnie 3 parafii neounickich
przetrwała jedynie ta w Kostomłotach.
Kostomłoty - cerkiew p.w. św. Nikity
Kostomłoty - cerkiew p.w. św. Nikity
Kostomłoty - kaplica przy cerkwi p.w. św. Nikity
Kostomłoty - kaplica przy cerkwi św. Nikity
Ile piękna w tych drewnianych budowlach. Kolejny fragment naszego kraju, który powinienem odwiedzić w celu uzupełnienia mojej kolekcji zdjęć cerkwi. Bardzo ładne kadry, z ciekawościa odbyłem wycieczkę od cerkwi do cerkwi :)
OdpowiedzUsuńKorzystałem z usług wielu producentów, ale dopiero z Partner Szcecin title="konstrukcje drewniane">www.partner.szczecin.pl zrozumiałem, co oznacza jakość wykonania. Rewelacja!
OdpowiedzUsuń