Post ten jest kontynuacją mojego poprzedniego posta dot. Hradczan. Nie zamierzam tu tworzyć przewodnika po Pradze, lecz w sposób usystematyzowany i klarowny przedstawić wybór zdjęć z moich kilku wyjazdów do Pragi. Mala Strana to leżąca na lewym brzegu Wełtawy dzielnica otaczająca hradczańskie wzgórze od południa. Lokalizację tę traktuję nieco umownie, ponieważ - dla pokazania kilku ciekawych zabytków - wykraczam na sąsiadujące z nią dzielnice - Loretę, która leży na Hradczanach, Strahov i wzgórze Petřin. Podróż swą rozpoczynam na placu Malostranskim, na którym stoi jeden z najwspanialszych barokowych zabytków Pragi - kościół św. Mikołaja, następnie pokażę dwie wieże mostowe, kościół św. Tomasza, pałac Wallensteina, kościół Marii Panny pod Łańcuchem, kościół karmelitów, wspaniały barokowy ogród Vrtbovskich, ulicą Nerudovą przejdę na hradczańskie wzgórze gdzie pokażę Loretę, następnie klasztor norbertanów na Strahovie i podróż zakończę na wieży widokowej na Petřinie.
Mala Strana została założona w XIII w. przez Przemysła Ottokara II i do 1784 r. była samodzielnym miastem. W jej centrum na placu Malostranskim znajdował się ratusz, który po połączeniu samodzielnych praskich miast stracił swą funkcję administracyjną. W początkowym okresie istnienia było to miasto zamieszkałe przez biedotę. Po wojnach husyckich w XVI w. zaczęli tu stawiać swe rezydencje arystokraci i bogaci mieszczanie. Na przestrzeni następnych stu lat pod hradczańskim zamkiem powstała dzielnica bogatych pałaców, ogrodów i świątyń, które przyciągają liczne rzesze turystów.
Wjazd na plac Malostranski od ulicy Karmelickiej. W głębi widoczna jest wieża kościoła św. Tomasza.
Plac Malostranski - pałac Sternbergów na północnej pierzei placu. Wybudowany został na miejscu dwóch gotyckich domów, które spłonęły w wielkim pożarze Malej Strany i Hradczan w 1541 r.
Kościół św. Mikołaja na placu Malostranskim. Jest to najwspanialszy kościół barokowy Pragi. Powstał na zamówienie zakonu jezuitów. Kamień węgielny położono w 1703 r., a jego budowa trwała ponad 50 lat. Budowniczymi byli znani architekci okresu baroku Christoph Dientzenhofer i jego syn Kilian Ignaz. Budowę ukończył i wybudował znajdującą się z tyłu wyższą dzwonnicę zięć Kiliana Ignaza, Anzelm Lurago.
Prezbiterium kościoła św. Mikołaja. Wnętrze kościoła jest znakomitym przykładem pompatyczności późnego baroku.
Zdobią go dzieła najznakomitszych artystów tego okresu.

Ołtarz główny kościoła św. Mikołaja
Dziełem tego artysty są również nadnaturalnej wielkości posągi czterech Nauczycieli Kościoła przy filarach nośnych kopuły.
Na tym zdjęciu św. Cyryl przebijający pastorem diabła.
Wokół nawy głównej znajduje się szereg bocznych kaplic. Na tym zdjęciu kaplica św. Michała Archanioła i ambona.
Barokowe organy zdobione złotymi postaciami aniołów. Fresk nad organami przedstawia św. Cecylię patronkę muzyki.
Na organach tych grał Mozart w czasie swego pobytu w Pradze.
Sklepienie nawy głównej. Nieprawdopodobny jest iluzjonistyczny efekt łączenia elementów architektonicznych z malarskimi - freskami,
które tworzą realistyczną spójną całość.
Widok kościoła św. Mikołaja z ul. Mostowej
Nocny widok na dwie wieże mostowe - z lewej pozostałość po nieistniejącym moście Judyty, a z prawej wieża prowadząca na most Karola
Augustiański kościół św. Tomasza. Przebudowany w XVIII w. w stylu barokowym przez Kiliana Ignaza Dientzenhofera.
Za czasów cesarza Rudolfa II kościół był świątynią dworską.
Męczeństwo św. Tomasza i Święty Augustyn przechowywanych w praskiej Galerii Narodowej.
Pałac Wallensteina. Wybudowany w latach 1624 - 1630 w okresie wojny 30-letniej przez włoskich architektów dla Albrechta Wallensteina, zaufanego dowódcy wojsk cesarza Ferdynanda II Habsburga. Jest to największy po Hradczanach i pierwszy barokowy pałac Pragi. Jego fasada od strony placu Wallensteina ma 60 m długości. Pałac posiada kilka wewnętrznych dziedzińców. Obecnie mieści się tu siedziba Senatu Republiki Czeskiej.
Na terenie ogrodu za dużym stawem stoi ujeżdżalnia dla koni, która obecnie wykorzystywana jest do organizowania wystaw.
Pośrodku stawu znajduje się niewielka wysepka z fontanną Herkulesa i najadami.
Ogród pałacu Wallensteina z fontanną i aleją rzeźb postaci mitologicznych autorstwa holenderskiego rzeźbiarza Adriana de Vries
Najciekawszą budowlą przy wejściu do ogrodu jest monumentalna sala terrena w formie wysokiej trójarkadowej loggi.
Prowadzi od niej główna aleja otoczona galerią rzeźb antycznych.
Wnętrze sali terreny. Zaprojektowana przez włoskiego architekta i rzeźbiarza Alessandra Pieroniego to prawdziwe arcydzieło.
Wewnątrz dekorowana jest wspaniałą sztukaterią i freskami mającymi symbolizować heroiczne czyny właściciela pałacu.
Jego ojciec, Ferdynand II był głównym mocodawcą Wallensteina i jednocześnie zleceniodawcą jego zabójstwa.
Konny portret Wallensteina w jednej z sal pałacu. Ze względu na złe warunki oświetleniowe i barierki trudno było zrobić dobre zdjęcie portretu.
Jedna z reprezentacyjnych sal pałacu ze wspaniałymi kryształowymi żyrandolami i pięknym malowidłem na suficie
Polichromia na suficie jednej z sal przedstawiająca wojenne panoplia świadczące o głównym zajęciu i życiowej pasji właściciela.
Ołtarz w kaplicy przedstawiający śmierć św. Wacława. W pałacu znajduje się wysoka na dwa piętra kaplica św. Wacława.
Pałac Lichtensteinów nad brzegiem Wełtawy. Obecnie jest siedzibą władz, wykorzystywany jako reprezentacyjna rezydencja
dla znakomitych gości podczas ich wizyt oficjalnych w Pradze.
którzy na początku XIV w. rozpoczęli jego przebudowę w stylu gotyckim. Została ona przerwana z powodu wojen husyckich.
Kościół karmelitów p.w. Matki Boskiej Zwycięskiej przy ul. Karmelickiej. Widok z Ogrodu Vrtbovskich.
Była to pierwsza barokowa świątynia Pragi zbudowana w latach 1611 - 1613 przez niemieckich luteranów p.w. Świętej Trójcy.
W 1624 r. został przejęty przez karmelitów, którzy zmienili wezwanie na obecne.
Kościół Matki Boskiej Zwycięskiej - ołtarz Praskiego Dzieciątka Jezus (Pražske Jezulatko, Bambino di Praga). Ta słynna na cały świat renesansowa figurka woskowa wykonana została w Hiszpanii w II połowie XVI w. Podarowana została karmelitom w 1628 r.
przez Polixenę z Lobkovic. Figurka przebierana jest w liczne szaty, które można obejrzeć w tutejszym muzeum.
Vrtbovska Zahrada to wspaniały barokowy ogród przy ul. Karmelickiej. Położony jest na tarasach w dolnej części wzgórza Petřin. Ogród jest niewielki, ale w miarę wchodzenia na wyższe tarasy oferuje niezapomniane widoki na sąsiednie zabytki i niemal całe miasto.
Po prawej stronie od wejścia znajduje się niewielka urocza sala terrena pozwalająca na chwilę ochłody w upalne letnie dni.
Vrtbovska Zahrada - widok ze schodów na dolny taras. W miarę wchodzenia wyżej odkrywają się widoki na okoliczne zabytki.
W ogrodzie jest wiele rzeźb postaci mitologicznych i kamiennych waz z girlandami kwiatów.
Vrtbovska Zahrada - rozległy widok na wieże Starego Miasta. Na I planie kościół Marii Panny pod Łańcuchem.
Na dalszym planie widać nawet znajdujące się po drugiej stronie miasta wzgórze Vitkov z pomnikiem Jana Žižki.
Uczęszczana o każdej porze dnia przez licznych turystów jest pełna kawiarni, restauracyjek i sklepów z pamiątkami.
Przy drzwiach wejściowych znajdują się rzeźby dwóch wielkich orłów dłuta Matyaša B. Brauna.
Potężna sylwetka pałacu Schwarzenbergów, który stoi przy placu Hradczańskim i sięga do ulicy Nerudovej.
Loreta to jedno z najbardziej znanych praskich sanktuariów maryjnych, na które składa się kopia Świętego Domku Marii Panny z Loreto, kościół, krużganki otaczające dziedziniec jako miejsce modlitw, procesji i schronienia dla pielgrzymów oraz muzeum-skarbiec, w którym przechowywane są cenne przedmioty i szaty liturgiczne, m.in. wykonana w Wiedniu słynna monstrancja Praskie Słońce. Loreta ufundowana została przez hrabinę Benignę Kateřinę z Lobkovic. Cały kompleks powstawał etapami w latach 1626 - 1750 przy udziale najznakomitszych artystów czeskich epoki. Niestety, na terenie całego sanktuarium, łącznie z dziedzińcem, obowiązuje całkowity zakaz fotografowania. Zwiedzałem je dwukrotnie i za każdym razem było tak samo. Można je fotografować tylko z zewnątrz z ulicy.
Klasztor norbertanów na Strahovie. Założony w XII w. przez Władysława II Przemyślidę jako pierwszy klasztor tego zgromadzenia w Czechach. Kilkakrotnie przebudowywany, ostatni raz w XVIII w. w stylu barokowym przez Anzelma Lurago.
W 1627 r. przeniesiono tu z Magdeburga relikwie założyciela zakonu, św. Norberta.
Klasztor Norbertanów na Strahovie - Sala Teologii. Klasztor posiada bardzo bogatą bibliotekę. Księgi przechowywane są w dwóch zabytkowych salach: Teologii i Filozofii. Obok nich znajduje się Sala Osobliwości z eksponatami przyrodniczymi. We wszystkich salach obowiązuje zakaz fotografowania, a zdjęcie to udało mi się zrobić przez otwarte drzwi w chwili zamieszania przy wychodzeniu grupy.
Świątynią klasztorną na Strahovie jest kościół Wniebowzięcia NMP. Wzniesiona w XIII w. była największą świątynią romańską w Europie.
Kościół był kilkakrotnie przebudowywany. Obecny wygląd nadał mu Anzelm Lurago w połowie XVIII w.
Wieża widokowa na Petřinie. Wybudowana na międzynarodową wystawę w Pradze w 1891 r. na wzór paryskiej wieży Eiffla. Ma 60 m. wysokości i stoi na wzgórzu 200 m powyżej lustra Wełtawy. Nie może się równać ze swoim paryskim pierwowzorem, ale i tak stanowi najwyższy punkt widokowy w Pradze, z którego rozciąga się wspaniała panorama na wszystkie najważniejsze zabytki miasta.
Bibliografia:
Roman Szymański - Złota Praga
Nawigator turystyczny - Praga
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Dziękuję za odwiedzenie mojego bloga. Będzie mi miło przeczytać Twój komentarz na temat opublikowanego posta.