Największą świątynią katolicką Sandomierza jest
bazylika katedralna pod wezwaniem Narodzenia Najświętszej Marii Panny stojąca
na wysokiej skarpie wiślanej. Jest to budowla halowa zrealizowana na planie trójnawowej
bazyliki. Jest znakomitym przykładem gotyku nadwiślańskiego. Powstała w latach
1360-1382 jako jeden z pięciu kościołów ekspiacyjnych ufundowanych przez króla
Kazimierza Wielkiego w zamian za zdjęcie przez papieża nałożonej na niego klątwy
za utopienie wikariusza krakowskiego Marcina Baryczki.
Nie był to pierwszy kościół w tym miejscu.
Pierwszym był drewniany kościół św. Mikołaja z X w. Zastąpił go romański
kościół murowany ufundowany ok. 1120 r. przez Bolesława Krzywoustego. W 1186 r. kościół romański podniesiony został do rangi
kolegiaty i utworzono przy niej kapitułę. Była ona drugą – pod względem
ważności – po wawelskiej kolegiatą w ówczesnej diecezji krakowskiej.
Kościół
ten został zniszczony w czasie najazdu tatarskiego z 1259/1260, a dzieła
całkowitego zniszczenia dokonał najazd litewski z roku 1349.
W połowie
XV wieku do nowej kolegiaty dobudowano od strony południowej prezbiterium kaplicę mansjonarzy z
zakrystią, zaś od strony północnej rozbudowano zakrystię o pierwotny
kapitularz. Na tym zakończył się średniowieczny okres budowy
kolegiaty.
Wysadzenie zamku w
dniu 20 marca 1656 r. przez wycofujące się wojska szwedzkie poważnie uszkodziło
pobliską kolegiatę. Pożar zniszczył dach kościoła, zachodnią fasadę i znaczną
część sklepienia prezbiterium. Na szczęście ogień nie dosięgnął wnętrza. Pomimo trudności finansowych przystąpiono do odbudowy. Najpilniejsze
prace wykonano w latach
1670-1674. Prace prowadzone na przełomie XVII/XVIII wieku dotyczyły przede wszystkim
wnętrza i polegały na nadaniu mu jednorodnego wystroju barokowego. Wykonano
m.in. nową marmurową posadzkę, ufundowano nowy ołtarz główny, ołtarze boczne, ściany naw otrzymały boazerię z obrazami i
konfesjonały.
W 1818 r. papież Pius VII, ustanawiając diecezję
sandomierską podniósł kolegiatę do godności katedry. Wystrój wnętrza
katedry nie jest stylowo jednorodny. Dominuje barok (ołtarz główny, rzeźby,
obrazy) i rokoko (ołtarze boczne), całe prezbiterium posiada freski
rusko-bizantyjskie zamówione przez króla Władysława Jagiełłę, górna część bocznych
ścian posiada dekorację XX-wieczną (herby miast i ziem polskich oraz
stylizowane na średniowieczne modlitwy pędzla Jana Bukowskiego pochodzące z lat 1935-1938) oraz wspaniały gotycki
krucyfiks wiszący na pierwszym prawym filarze w nawie głównej .
W 1960 r. z okazji 600. rocznicy katedry Jan XXIII nadał jej godność
bazyliki mniejszej. Odtąd świątynia nosi nazwę bazyliki katedralnej.

Bazylika katedralna
Pomnik bł. Wincentego Kadłubka przed
bazyliką katedralną. Ten znany i kontrowersyjny historyk, autor Kroniki dziejów Polski był prepozytem
kolegiaty sandomierskiej. W latach 1208 – 1218 pełnił funkcję biskupa
krakowskiego. Z godności tej zrezygnował i wstąpił do klasztoru cystersów w Jędrzejowie, gdzie zmarł w roku 1223. W
1764 r. został beatyfikowany przez papieża Klemensa XIII.

Wnętrze bazyliki katedralnej

Przednia część nawy bazyliki

Prezbiterium bazyliki
Szeroki widok prezbiterium bazyliki katedralnej. Ta
część bazyliki została w całości pokryta freskami bizantyjsko-ruskimi na
zlecenie króla Władysława Jagiełły. Jest to drugie takie dzieło w Polsce po
kaplicy Trójcy Świętej na zamku w Lublinie. Król szczególnie upodobał sobie
wschodnie miasta królestwa, do których często podróżował. Przed zawarciem unii
polsko-litewskiej król był ochrzczony w obrządku wschodnim.
Duży fresk "Zaśnięcie NMP" w prezbiterium
Stalle z lewej strony prezbiterium
Prawa strona prezbiterium z freskami bizantyjsko-ruskimi
Centralna część prezbiterium
Główny ołtarz bazyliki z 1755 r. projektu Francesca Placidiego
Środkowa część głównego ołtarza - obraz "Narodziny NMP" pędzla Józefa Buchbindera, ucznia Jana Matejki
Główny ołtarz - gloria "Trójca Święta"
Boczny ołtarz Matki Boskiej z Dzieciątkiem z lewej strony prezbiterium
Obraz Matki Boskiej z bocznego ołtarza
"Chrystus Boleściwy" - górny obraz z ołtarza Matki Boskiej
Boczny ołtarz św. Anny z prawej strony prezbiterium
Kaplica Najświętszego Sakramentu. Powstała w połowie
XV w. jako kaplica mansjonarska.
W ołtarzu znajduje się obraz „Ostatnia
Wieczerza” Józefa Baranowskiego.
Polichromia nad kaplicą Najświętszego Sakramentu - pośrodku alegoria Kościoła z krzyżem i kielichem eucharystii.
Lewa nawa boczna, po prawej stronie boczny ołtarz św. Kazimierza.
Wspaniały gotycki krucyfiks z XV w. uważany za słynący łaskami.
Chrzcielnica pod obrazem Matki Boskiej Brzemiennej
Obraz Matki Boskiej Brzemiennej
Filary boczne obudowane są rokokowymi ramami z obrazami świętych i apostołów. Powyżej apostołowie śś. Jan i Bartłomiej
Boczny ołtarz bł. Wincentego Kadłubka z relikwiarzem błogosławionego poniżej.
Obraz MB Ostrobramskiej
w kaplicy Matki Bożej z przebudowanej dawnej kruchty. Obraz ten został
podarowany katedrze przez duchowieństwo Wilna. Do roku 1789 było tu wejście,
którym przybywali królowie po moście łączącym zamek z katedrą.
Barokowe konfesjonały i cykl 15 wielkich obrazów
Karola Prevot i Pawła Sroczyńskiego z serii Martyrologium
Romanum i historii Sandomierza. Obraz w głębi przedstawia wysadzenie
sandomierskiego zamku.
Zbliżenie na obraz przedstawiający
wysadzenie przez Szwedów sandomierskiego zamku. Po zdobyciu zamku przez wojska
polskie Szwedzi podpalili skład prochu w piwnicach, który wysadził w powietrze
zamek ze znajdującymi się tam polskimi żołnierzami.
Wg jednego z przekazów
jeździec Bobola bez uszczerbku przeleciał z koniem na drugi brzeg Wisły.
Dwa obrazy przedstawiające historie rzezi sandomierzan i dominikanów przez Tatarów.
Zbliżenie na scenę rzezi mieszkańców Sandomierza
Zbliżenie na scenę rzezi dominikanów w klasztorze św. Jakuba.
Jeden z 12 obrazów
(styczeń) z serii Martyrologium Romanum.
Obrazy te mające być ilustracją męczeństwa świętych katolickich to horror w
świątyni. Trudno jest ocenić do jakich dokumentów sięgali autorzy, ponieważ
istnieje wiele odstępstw od XVIII-wiecznej edycji powyższego dzieła autorstwa
papieży Urbana VIII, Grzegorza XIII i Klemensa X, stanowiącej oficjalny spis
czczonych świętych, męczenników i błogosławionych .
Kolejny z serii obrazów (luty) Martyrologium Romanum.
Powyżej barokowych obrazów, znajdują się polichromie autorstwa Jana Bukowskiego z lat 1935-1938 przedstawiające herby miast i ziem polskich z tekstami średniowiecznych modlitw
do wybranych świętych.
Inne polichromie Jana Bukowskiego z lat 1935-1938
Organy z przełomu XVII/XVIII w., dzieło Andrzeja Nitrowskiego z Gdańska i Mateusza Brandtnera z Torunia
Widok sklepienia bazyliki od środka nawy do organów
Rzeźba króla Dawida patrona muzyki pod organami
Górna część filara przechodząca w sklepienie ostrołukowe
Środkowa część sklepienia ze wspaniałą polichromią przypominającą gwiaździste niebo
Dom Długosza. Ten niezwykły zabytek
architektury gotyckiej powstał w II połowie XV w. i w prawie niezmienionym
kształcie przetrwał do dziś. Historyk Jan Długosz pełniący funkcję kanonika
kapituły krakowskiej i sandomierskiej postanowił wybudować w sąsiedztwie
kolegiaty sandomierskiej dom dla mansjonarzy, którzy odpowiadali za śpiew i
muzykę w kościele. W tym celu w 1474 r. powołał fundację, która miała na celu
gromadzenie materiałów i wykonawców tego przedsięwzięcia. Długosz sfinansował
koszty i cały czas interesował się przebiegiem budowy. Obecnie w budynku tym
mieści się Muzeum Diecezjalne, które gromadzi wiele bardziej lub mniej cennych eksponatów.
Założycielem muzeum był ks. Józef Rokoszny. Pierwotnie mieściło się ono w
kapitularzu katedry, następnie w Wyższym Seminarium Duchownym a od 1937 r. w
wyremontowanym Domu Długosza. Zbiory muzeum są bardzo bogate i różnorodne.
Zawierają wiele artefaktów i przedmiotów z kościołów na terenie diecezji
sandomierskiej. Dlatego w poście tym ograniczyłem się do pokazania
najciekawszych, moim zdaniem, eksponatów.
Łukasz Cranach starszy – Madonna z Dzieciątkiem i św. Katarzyną
Aleksandryjską. Łukasz Cranach starszy był jednym
z najwybitniejszych
niemieckich malarzy i grafików okresu renesansu. Był ojcem Łukasza młodszego i
Hansa Cranachów.
Obraz ofiarowany został w 1936 przez ks. Jana Wiśniewskiego,
poprzednio był na wyposażeniu kolegiaty.
Hans Süss z Kulmbachu – Pokłon Trzech Króli, XVI-wieczna kopia
jednego ze skrzydeł tryptyku
przeznaczonego dla kościoła Paulinów na Skałce w
Krakowie.
Warsztat Hansa Süssa z Kulmbachu – Portret króla Władysława Jagiełły. Obraz
pierwotnie był na wyposażeniu kolegiaty.
Matka Boska z Dzieciątkiem - Małopolska, XVI w. tempera na desce. Obraz w typie Hodegetrii
Sacra Conversazione
– Matka Boska z Dzieciątkiem i św. Stanisław. Małopolska XV w. Fragment obrazu
uratowany ze spalonego kościoła w Jarosławicach.
Święty Wawrzyniec i święty Zygmunt – kwatera ołtarzowa z warsztatu
Mistrza Tryptyku z Szyku, lata 1510-1530, tempera, złocenie.
Zwiastowanie - XV w., kwatera tryptyku
Św. Katarzyna Aleksandryjska i św. Barbara - XV w., kwatery tryptyku
Trzy święte Marta, Agnieszka i Kinga – w typie Sacra Conversazione,
Kraków, ok. 1430-1440
Communio Sanctorum (Świętych obcowanie) - olej na blasze, 1713
Portret Karola Szydłowskiego, rotmistrza wojsk koronnych - malarz polski, koniec XVIII w.

Rękopiśmienna
Biblia z komentarzem Rabana Maura z IV
w. z biblioteki Kapituły.
29. karta z wielobarwnym inicjałem otwierającym
Ewangelię wg św. Mateusza. Na marginesie widnieje herb królewski Kazimierza
Wielkiego.
Rękopis Pantheonu, poczytnego traktatu
historycznego z końca XII w. Gotfryda z Viterbo nadwornego pisarza cesarzy z
dynastii Hohenstaufów. Sandomierski rękopis ukończony był w 1335 r. Pierwszym
właścicielem był krakowski kanonik Hanko,
rękopis iluminował malarz czynny w
Małopolsce.
Ołtarzyk z XV w.,
Wenecja – warsztat rodziny Embriachich, kość bydlęca i złocone drewno.
Relikwiarz Drzewa
Krzyża Świętego. Jak podaje Jan Długosz, relikwiarz został zdobyty po bitwie
pod Grunwaldem i ofiarowany przez króla kolegiacie sandomierskiej. Krzyż
powstał w warsztacie górnoreńskim przed 1343 r., puszka na relikwie i stopa w
Krakowie w latach ok. 1470-1480.
Krzyż Relikwiarza
Krzyża Świętego. Ramiona zdobione są emaliowanymi plakietkami ze scenami Męki
Pańskiej,
a misterna złota koronka ozdobiona jest czerwonymi koralami symbolizującymi krew Chrystusa.
Nodus Relikwiarza Krzyża Świętego
Rzeźba Matki Boskiej z Dzieciątkiem z portalu kościoła w Gożlicach (XIII
w.). Jest to figura z piaskowca w typie tronującej Vierge en Majesté reprezentująca wpływy sztuki francuskiej z
terenów Burgundii.
Dom Długosza w Sandomierzu to bardzo ciekawe muzeum. A katedra jest unikatem.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam:)*
Całkowicie się z Tobą zgadzam. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńBazylika katedralna to miejsce szczególne. Ilekroć jestem w Sandomierzu, staram się wstąpić w jej progi. Takich miejsc jest więcej m.in. Cmentarz Świętopawelski, na którym w tym roku spoczęła moja ciocia... Rynek z zabytkowymi kamienicami, wąwozy, gdzie najcenniejsze jest spotkanie z naturą i jej dźwiękami, Pieprzówki... ach ukochany Sandomierz. Mam ogromny sentyment to tego przepięknego miasta.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam serdecznie!
Anita
Katedra w Sandomierzu zachwyca głównie unikatowymi freskami bizantyjsko - ruskimi, ale także bogatym barokowym wyposażeniem i pięknymi organami. W tym roku miałem okazję bliżej się przyjrzeć freskom w kaplicy w Lublinie, spędziliśmy tam sporo czasu. Te w Katedrze w Sandomierzu oglądałem na tyle dawno, że dzisiaj obejrzałem je z uwagą. W Domu Długosza nigdy nie byłem a więc ta część wpisu też bardzo mnie zaciekawiła. Pozdrawiam serdecznie :)
OdpowiedzUsuń