Nie tylko w samym Sandomierzu, ale i w jego
okolicach jest wiele godnych uwagi starych zabytków. W tym poście chcę
pokazać kilka ciekawych zabytków znajdujących się w czterech miasteczkach na
południe od Sandomierza. Są to: Koprzywnica, Klimontów, Baranów Sandomierski i
Dzików.
Koprzywnica, dawniej zwana także Pokrzywnicą to miasteczko w
woj. świętokrzyskim, leżące nad rzeką Koprzywianką w powiecie sandomierskim. W
1185 r. książę Kazimierz Sprawiedliwy sprowadził do Koprzywnicy cystersów z
Morimond w Burgundii. Mikołaj Bogoria Skotnicki – tutejszy rycerz, komes,
darczyńca cystersów – podarował zakonowi w 1185 r. Koprzywnicę i kilka
pobliskich wsi, oraz wsie w okolicach Krosna. Na początku XIII wieku rozpoczęto
budowę kościoła klasztornego. Wzniesiony w stylu romańskim przez mistrza
Simona, który był również budowniczym kościoła cystersów w Wąchocku,
konsekrowany został w roku 1207 przez krakowskiego biskupa Pełkę pod wezwaniem
Najświętszej Marii Panny i św. Floriana. Klasztor został zdewastowany i
ograbiony podczas dwóch najazdów tatarskich w latach 1241 i 1259/1260. Na
początku XIV przeprowadzono znaczną przebudowę kościoła i klasztoru w stylu
gotyckim. Ciekawostką jest fakt, że w klasztorze nocował król Kazimierz Wielki
w drodze do Krakowa po groźnym wypadku na polowaniu w puszczy Sandomierskiej, w
wyniku którego zmarł. Po likwidacji
zakonu cystersów w 1820 r. i zniszczeniach wojennych większość budynków została
rozebrana – pozostało jedynie wschodnie skrzydło klasztoru i imponujący gotycki
kościół Matki Boskiej i św. Floriana, który obecnie pełni funkcję kościoła
parafialnego.

Barokowa fasada kościoła św. Floriana z okresu modernizacji kościoła w II połowie XVIII w.
Ogólny widok kościoła św. Floriana
W 1678 r. opat Zbigniew Ossoliński
odnowił kościół i wybudował na skrzyżowaniu naw potężną wieżę/sygnaturkę
(wykonaną przez krakowskiego mistrza Michała Pfafa), przypominającą odwrócony
do góry dnem kielich.
Widok na kościół św. Floriana i zachowane wschodnie skrzydło klasztoru cystersów
Wnętrze kościoła św. Floriana
Prezbiterium kościoła św. Floriana
Główny ołtarz kościoła św. Floriana.
Obraz w ołtarzu pędzla znanego gdańskiego
malarza okresu baroku Bartłomieja
Strobla przedstawia koronację NMP.
Kościół św. Floriana - boczny ołtarz MB Różańcowej
Kościół św. Floriana - boczny ołtarz św. Walentego
Kościół św. Floriana - boczny ołtarz Krzyża Świętego
Kościół św. Floriana - boczny ołtarz św. Kazimierza
Kościół św. Floriana - ambona
Kościół św. Floriana - stalle ze scenami z życia św. Bernarda z Clairvaux, założyciela zakonu cystersów.
Kościół św. Floriana - stalle ze scenami z życia św. Bernarda z Clairvaux
Kościół św. Floriana - organy w nawie głównej
Kościół św. Floriana - prawa nawa boczna
Kościół św. Floriana – nagrobek
Niedźwickich autorstwa Santi Gucciego. S. Gucci był znanym włoskim architektem
i rzeźbiarzem z XVII w. zamieszkałym na stałe w Polsce. Specjalizował się w
rzeźbie sepulkralnej – był autorem m.in. nagrobków Zygmunta Augusta
i Anny
Jagiellonki w Kaplicy Zygmuntowskiej oraz Stefana Batorego na Wawelu.
Klimontów
założony został w 1604 r. przez przedstawiciela zamożnego rodu Toporczyków Jana
Zbigniewa Ossolińskiego herbu Topór. Był on synem Hieronima i pochodził z
Murawicy koło Krakowa. Jako najmłodszy z braci otrzymał niezbyt wartościową
schedę, jednak z biegiem lat, wykorzystując kłopoty finansowe braci wykupił od
nich resztę dziedzicznych ziem, skupiając w swym ręku wszystkie ziemie rodowe.
Pełnił wiele funkcji publicznych, od 1603 r. – podkomorzego, od 1613 – wojewody
sandomierskiego. Korzystając z funkcji podkomorzego w 1604 roku na mocy
królewskiego przywileju założył niedaleko Sandomierza miasto Klimontów, które
stało się centrum domeny rodu Ossolińskich. Sprowadził do Klimontowa
dominikanów i ufundował kościół i klasztor. Pod koniec życia podzielił majątek
między swoich synów. Najstarszy Krzysztof otrzymał Ujazd, Iwaniska, Maksymilian
Mielec, a Jerzy Ossolin, Klimontów, Nową Wieś. Wszyscy trzej byli przyrodnimi
braćmi i rywalizowali ze sobą. Największe sukcesy w polityce osiągnął Jerzy,
który oprócz wielu tytułów został kanclerzem wielkim koronnym. Krzysztof
zasłynął z budowania klasztorów i oryginalnych budowli (zamek Krzyżtopór).
Jerzy wzniósł nową siedzibę rodu – późnorenesansowy pałac w Ossolinie (5 km na wschód od Klimontowa), dokończył
budowę klasztoru dominikanów i ufundował wspaniały kościół św. Józefa w
Klimontowie. Z zamku w Ossolinie
pozostał tylko fragment arkady mostu. Istniejący do dziś kościół św. Józefa
wzorowany na wczesnobarokowej architekturze rzymskiej zbudowany został w latach
1643–1646 wg projektu szwajcarskiego architekta Wawrzyńca Senesa. Jerzy
Ossoliński spoczął w jego podziemiach.
Barokowy kościół św. Józefa w Klimontowie. Kościół zbudowany został na
planie elipsy i nie miał podobnych sobie wzorów w Polsce.
Barokowy kościół św. Józefa w Klimontowie
Kopuła kościoła św. Józefa w Klimontowie
Rzeźby na galerii fasady kościoła św. Józefa w Klimontowie
Wnętrze kościoła św. Józefa w Klimontowie
Prezbiterium kościoła św. Józefa w Klimontowie
Organy w kościele św. Józefa w Klimontowie
Wnętrze kopuły kościoła św. Józefa w Klimontowie
Kościół św. Józefa w Klimontowie
Absyda kościoła dominikanów św. Jacka w Klimontowie
Fasada kościoła dominikanów św. Jacka w Klimontowie
Wnętrze kościoła dominikanów św. Jacka w Klimontowie
Kościół i klasztor dominikanów w Klimomtowie. Po likwidacji w 1864 r.
klasztoru dominikanów w Sandomierzu przez władze rosyjskie, pozostałych
zakonników przeniesiono do Klimontowa bez prawa naboru. Ostatni zakonnik w
Klimontowie zmarł w roku 1901 r. Po likwidacji klasztoru jego budynki
przechodziły różne przekształcenia i miały wielu lokatorów, ostatnio planuje
się ich adaptację po remoncie na dom pielgrzyma.
Kościół dominikanów św. Jacka w Klimontowie. Po likwidacji klasztoru kościół stał się filią tutejszej parafii.
Baranów
Sandomierski to miasto w powiecie tarnobrzeskim województwa podkarpackiego.
Leży nad Wisłą i Babulówką – prawobrzeżnym dopływem Wisły. Miasto lokowane było
w 1354 r. na prawie niemieckim przez Kazimierza Wielkiego. W 1568 roku Baranów kupił
kasztelan śremski Rafał Leszczyński herbu Wieniawa, który na przełomie XVI i
XVII wieku zbudował późnorenesansowy zamek w stylu palazzo in fortezza. Jego
syn Andrzej rozbudował zamek dobudowując dziedziniec z renesansowymi
krużgankami wokół nowych budynków i założył bibliotekę. Według innej teorii
parter zamku miał pochodzić z czasów Rafała Leszczyńskiego, zaś piętro z czasów
jego syna Andrzeja. Budowniczym zamku był wspomniany wyżej włoski architekt i
rzeźbiarz Santi Gucci. Zamek ten słusznie nazywany jest perłą renesansu, gdyż poza
Wawelem nie ma w Polsce sobie równych. Zamek zbudowany został na
miejscu poprzedniego obronnego dworu. Ostatnim właścicielem zamku z rodu
Leszczyńskich był Rafał – ojciec króla Stanisława Leszczyńskiego. Przez kolejne
lata zamek przechodził z rąk do rąk. Jego właścicielami byli m.in.: Dymitr
Jerzy Wiśniowiecki, Józef Karol Lubomirski, Paweł Sanguszko, Jan Krasiński i inni.
Ostatnim właścicielem zamku przed reformą rolną w 1945 r. był Roman
Dolański. Obecnie zamek wykorzystywany
jest do różnych celów – część sal udostępnionych jest do zwiedzania,
restauracja i inne sale reprezentacyjne wynajmowane są na przyjęcia i konferencje.
Widok zamku znad wału wiślanego
Widok zamku z podjazdu za bramą
Ogólny widok zamku od strony południowo-zachodniej
Widok północno-wschodniej baszty zamku od strony fontanny
Ogólny widok zamku od strony południowo-wschodniej
Ogólny widok zamku od zachodniej strony
Widok zamku od strony parku
Fragment zamkowego
parku na wiosnę
Baszta wejściowa do zamku
Brama wejściowa do zamku i zegar słoneczny
Dziedziniec zamku - widok en face na klatkę schodową
Widok z dziedzińca na klatkę schodową
Widok z I piętra na klatkę schodową
Widok z dziedzińca na krużganki
Widok z I piętra na krużganki
Przykłady wspaniałych maszkaronów na podstawach filarów krużganków
Klatka schodowa. Na jej podcieniach wymalowane są herby znakomitych rodów Rzeczypospolitej
Drzwi wejściowe do pomieszczeń I piętra zamku
Dekoracje odrzwi i nadproża. Ten typ dekoracji jak również pokazywane
wyżej maszkarony
są charakterystyczne dla późnego renesansu – manieryzmu.
Dzików
to obecnie (od 1976 r.) część Tarnobrzega, dawniej osobna wieś, własność znanej
magnackiej rodziny Tarnowskich, która wybudowała tam swoją siedzibę - słynny
kompleks pałacowo-parkowy zwany Zamkiem Dzikowskim. Obecnie zamek jest siedzibą
Muzeum Historycznego Miasta Tarnobrzega. Dawniej miały tu miejsce ważne
wydarzenia historyczne, z których najważniejszym była konfederacja dzikowska
zawiązana w celu obrony tronu polskiego dla króla Stanisława Leszczyńskiego
(1734) oraz zjazd stronnictwa konserwatywnego w roku 1927. Zamek posiadał
bogatą i niezwykle cenną bibliotekę oraz imponujące zbiory dzieł sztuki
(malarstwa, rzeźby, miniatur). Jeden z przedstawicieli rodu, Jan Feliks
Tarnowski (1777–1842) przejęty puławską ideą zbierania pamiątek narodowych,
postanowił stworzyć także w swej posiadłości ich kolekcję. Do najcenniejszych z nich
należały: stare inkunabuły, najstarszy rękopis „Kroniki Polskiej” Galla
Anonima, pierwszy odpis „Bogurodzicy”, oryginał „Kronik” Wincentego Kadłubka,
oryginał „Statutów Wiślickich”, „Statuty Kazimierza Wielkiego” w przekładzie
polskim z 1501 roku, znane jako Kodeks Dzikowski, rękopis „Pana Tadeusza”. Ze
słynnych obrazów wielkich mistrzów należy wymienić:
Lisowczyka Rembrandta,
Matka Boska Bolesna Tycjana,
Chrystus po Zmartwychwstaniu Rubensa,
Portret
Henrietty Marii Antoona van Dyck’a. Po
wojnie większość zbiorów uległa rozproszeniu. Obecnie Muzeum Historyczne
Tarnobrzega czyni starania o ich zwrot. Zresztą już duże zbiory biblioteczne są
eksponowane w muzeum.
Zamek Tarnowskich w Dzikowie
Zamek Tarnowskich w Dzikowie
Wieża zamku Tarnowskich w Dzikowie
Widok zamku Tarnowskich w Dzikowie od strony parku.
Sanktuarium
Matki Bożej Dzikowskiej, Kościół Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny –
zabytkowy, barokowy kościół oraz przylegający do niego zespół dominikańskich
budynków klasztornych w Tarnobrzegu. Kościół jest główną siedzibą katolickiej
parafii Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Ten niezwykle imponujący kościół barokowy zbudowany
został w 1706 roku na miejscu dawnego drewnianego zespołu
kościelno-klasztornego z 1677 roku. Głównym zadaniem poprzedniego budynku była
ochrona cudownego obrazu Matki Bożej, przedtem przechowywanego w kaplicy Zamku
Tarnowskich w Dzikowie. Kościół i kompleks budynków klasztornych usytuowany
jest na skarpie wiślanej, która w tym miejscu łagodnie opadała w kierunku
zachodnim. W swej pierwotnej lokacji klasztor znajdował się na skraju Dzikowa,
prywatnej wsi rodziny Tarnowskich.
Sanktuarium MB Dzikowskiej - kościół dominikanów Wniebowzięcia NMP
Fasada kościoła dominikanów z obrazem św. Dominika
Kościół dominikanów Wniebowzięcia NMP
Kościół dominikanów p.w. Wniebowzięcia
NMP – widok z placu kościelnego.
Z lewej strony przy murze widoczne są nagrobki
przedstawicieli rodziny Tarnowskich.
Wieża kościoła dominikanów Wniebowzięcia NMP
Wieża - sygnaturka na kościele dominikanów p.w. Wniebowzięcia NMP
Wnętrze kościoła dominikanów p.w. Wniebowzięcia NMP
Prezbiterium kościoła dominikanów p.w. Wniebowzięcia NMP
Główny ołtarz
kościoła dominikanów p.w. Wniebowzięcia NMP
Główny ołtarz kościoła dominikanów p.w. Wniebowzięcia NMP - obraz nieznanego malarza holenderskiego przedstawia Świętą Rodzinę
Święta Rodzina - zbliżenie na obraz w ołtarzu głównym kościoła dominikanów
Górna część głównego ołtarza w kościele
dominikanów, przedstawiająca koronację NMP
Ukrzyżowanie na belce tęczowej kościoła dominikanów
Lewy boczny ołtarz Krzyża Świętego
Zbliżenie na lewy boczny ołtarz Krzyża Świętego
Prawy boczny ołtarz św. Dominika
Kościół dominikanów - organy
Kościół dominikanów - ambona
Sklepienie kościoła dominikanów
Kościół dominikanów – polichromia „Zesłanie
Ducha Świętego” na ścianie kościoła
Rzeźby Matki Boskiej i Chrystusa
Boleściwego przy filarach kościoła
Obrazy na filarach: św. Róża z Limy i
Św. Zofia z córkami, które były świętymi i nosiły imiona: Wiara, Nadzieja i
Miłość.
Nie są one zbyt popularne w kościele zachodnim w przeciwieństwie do
prawosławia (ros. Wiera, Nadieżda i
Liubow).
Obrazy na filarach: Apostoł św. Juda
Tadeusz i św. Mikołaj
Kościół dominikanów stoi bardzo blisko
głównego rynku starego miasta Tarnobrzega,
noszącego imię Bartosza Głowackiego pośrodku którego stoi jego pomnik.
Pomnik Bartosza Głowackiego
Bardzo mnie zainteresowało to co napisałeś, ponieważ mam taki plan, żeby w przydających okolicznościach wybrać się w te strony a konkretnie okolice Lublina i Sandomierza. Byłam tam pod koniec lat 90-tych, widziałam mnóstwo ciekawej, zabytkowej architektury, więc zawsze myślałam o tym, że warto byłoby się tam wybrać ponownie. Od tamtej pory minęło wiele lat i jak widać zaszło wiele zmian, okolica wypiękniała a zabytki wyglądają na zadbane, co cieszy. Bardzo ciekawy wpis i świetne zdjęcia, pokazujące uroki małych zakątków naszego kraju, gdzie można znaleźć prawdziwe perełki. Bardzo liczyłam na to, że po długim pobycie we Włoszech i przejściu na emeryturę będę mogła podróżować po Polsce, jednak życie to zweryfikowało i z powodu choroby straciłam prawie cztery lata. Jednak jeśli znowu nie wydarzy się coś, czego bym nie chciała, mam nadzieję, że tym razem spełnię moje zamierzenia. Pozdrawiam!
OdpowiedzUsuńChoć w Sandomierzu byłam kilka razy. To Klimontów gdzieś mi zawsze uciekał.
OdpowiedzUsuńSerdecznie pozdrawiam:)*