Beskid Niski - Dorzecze Ropy (część II)
Kontynuując poprzedni post przedstawię tu cerkwie leżące na wschodnich krańcach dorzecza Ropy. Będą to w kolejności następujące cerkwie:
Konieczna, Zdynia, Krzywa, Bartne, Bodaki i Ropica Górna
KONIECZNA to
wieś leżąca przy granicy ze Słowacją na trasie Gorlice - Berdejov. W
centrum wsi na cmentarzu stoi dawna cerkiew greckokatolicka, obecnie
prawosławna z 1893 r. pod wezwaniem św. Bazylego. Nieużytkowana po roku
1947 stopniowo niszczała. W 1956 r. część dawnych mieszkańców powróciła i
po kilkuletnich staraniach uzyskała zgodę na jej użytkowanie. Jest to
cerkiew trójdzielna, orientowana, bezstylowa z prostą wieżą. Dachy kryte
blachą zwieńczone są cebulastymi baniami nie spotykanymi na całej
Łemkowszczyźnie. Na osi cerkwi stoi dość oryginalna dzwonnica słupowa.
Cerkiew św. Bazylego w Koniecznej
Cerkiew św. Bazylego w Koniecznej
Wieże cerkwi św. Bazylego w Koniecznej
ZDYNIA to
duża wieś, która leży nad potokiem Zdynianka dopływem Ropy, 4 km na
północ od Koniecznej przy tej samej trasie Gorlice - Bardejov. Zamieszkała
jest głównie przez Łemków. Znajduje się tu dawna cerkiew
greckokatolicka, obecnie prawosławna pod wezwaniem Opieki Bogurodzicy.
Cerkiew powstała pod koniec XVIII w. W 1912 r. była odnawiana i
przekształcona. Po roku 1947 po wysiedleniu Łemków służyła jako kościół
pod wezwaniem Matki Boskiej Nieustającej Pomocy. Powracający po 1956 r.
dawni mieszkańcy byli w większości grekokatolikami, lecz władze nie
zgodziły się na utworzenie parafii. Dopiero w 1967 r. powołano parafię
prawosławną. Po okresie odwilży w 1987 r. część mieszkańców wystąpiła z
projektem powrotu do grekokatolicyzmu. Zorganizowano nawet referendum,
ale wniosek upadł i parafia pozostała przy prawosławiu. W cerkwi
odprawiane są msze dla prawosławnych i rzymskich katolików. Jest to
cerkiew typu schyłkowego - trójdzielna z dachami kalenicowymi oraz dużą
wieżą o lekko pochyłych ścianach obejmującą babiniec. Dachy cerkwi
zwieńczone oryginalnymi wieżyczkami, wieża - niskim profilowanym dachem
namiotowym ze ślepą latarnią i cebulką. Na osi cerkwi stoi dzwonnica
szkieletowa.
W
1886 r. w Zdyni w rodzinie tamtejszego rolnika urodził się Maksym
Sandowycz, jedyny łemkowski święty Kościoła Prawosławnego, znany jako
św. Maksym Gorlicki. Na prawosławie przeszedł w klasztorze w Poczajowie.
Po ukończeniu seminarium duchownego w Żytomierzu został skierowany do
pracy w parafii w Grabiu na Łemkowszczyźnie. Mimo kilku
aresztowań i zakazów ze strony władz austriackich prowadził nadal
aktywną działalność misyjną na rzecz prawosławia. Po głośnym procesie
lwowskim został uniewinniony i na początku czerwca 1914 wrócił do Zdyni podejmując posługę duszpasterską w Grabiu. Po
wybuchu I wojny światowej został ponownie aresztowany na początku
sierpnia i osadzony w więzieniu w Gorlicach, gdzie miesiąc później
został rozstrzelany bez procesu sądowego. Pochowany na tamtejszym
cmentarzu, po 6 latach na życzenie rodziny przeniesiony został na
cmentarz w Zdyni. Po ostatecznym zatwierdzeniu kanonizacji, w 2006 r.
jego relikwie zostały przeniesione do soboru Świętej Trójcy w Gorlicach.
Na cmentarzu w Zdyni pozostał pusty grób, na którym wystawiono pomnik Łemkowska Golgota zaprojektowany przez jego wnuka Michała. Zainteresowanych tą postacią odsyłam do internetu.
Zdynia
znana jest z festiwali kultury łemkowskiej "Łemkowska Watra", które
odbywają się co roku w ostatni weekend lipca. Teren festiwalu znajduje się
przy bocznej drodze do Lipnej ok. 1 km od wioski. Biorą w nim udział
zespoły z Polski, Słowacji i Ukrainy oraz liczni goście z Polski i
zagranicy.
Cerkiew Opieki Bogurodzicy w Zdyni
Cerkiew Opieki Bogurodzicy w Zdyni
Cerkiew Opieki Bogurodzicy w Zdyni
KRZYWA to
niewielka wieś w południowej części Beskidu Niskiego leżąca na
północny-wschód od Zdyni, malowniczo położona wśród wzgórz w dolinie
potoku Zdynianka. Znajduje się tu dawna cerkiew greckokatolicka pod
wezwaniem śś. Kosmy i Damiana, obecnie filia parafii rzymskokatolickiej w
Gładyszowie pod wezwaniem Marii Panny Niepokalanie Poczętej. Cerkiew
zbudowano w latach 1924-1926 na miejscu starszej, która spłonęła podczas
działań I wojny światowej. Jest to budowla w popularnym wówczas stylu
narodowo-ukraińskim - trójdzielna na podłużnym planie, nawa pokryta czterospadowym dachem z dużą kopułą na ośmiobocznym tamburze, nad prezbiterium i babińcem są dachy kalenicowe zwieńczone mniejszymi kopułami. Dach i kopuły łącznie z tamburami pokryte
są blachą. Obok cerkwi stoi dwukondygnacyjna dzwonnica oszalowana
deskami, nakryta namiotowym daszkiem z makowiczką. Obszerne wnętrze jest dość puste - brak polichromii i ikonostasu, jest tylko dawny ołtarz główny i dwa skromne ołtarze boczne.
Cerkiew śś. Kosmy i Damiana w Krzywej
Cerkiew śś. Kosmy i Damiana w Krzywej
Cerkiew śś. Kosmy i Damiana w Krzywej
Cerkiew śś. Kosmy i Damiana w Krzywej
Cerkiew śś. Kosmy i Damiana w Krzywej
Cerkiew śś. Kosmy i Damiana w Krzywej
Centralna kopuła na cerkwi śś. Kosmy i Damiana w Krzywej
Dzwonnica cerkwi śś. Kosmy i Damiana w Krzywej
BARTNE to duża wieś łemkowska położona u zachodnich podnóży Magury Wątkowskiej w długiej dolinie potoku Bartnianka. W przeszłości było znane z działalności kamieniarskiej. Dobrej jakości piaskowiec wydobywano na stoku Magurycza Dużego. Wytwarzano z niego nagrobki, figury przydrożne i wiele przedmiotów codziennego użytku. Nagrobki, przydrożne krzyże i kapliczki z Bartnego można spotkać na terenie całej Łemkowszczyzny. W Bartnem są dwie drewniane cerkwie - starsza greckokatolicka z 1841 r. i prawosławna z 1928 r. obie pod wezwaniem śś. Kosmy i Damiana. Cerkiew greckokatolicka nieużytkowana od II wojny światowej, po kapitalnym remoncie została przekształcona w filię Muzeum Dwory Karwacjanów i Gładyszów w Gorlicach. Jest to bardzo ciekawa cerkiew typu północno-zachodniego. Ściany i dachy są pokryte gontem. Posiada łamane dachy namiotowe na świątyni i wieży zwieńczone ślepymi latarniami z makowiczkami. Na części babińca jest dach kalenicowy. Duża pochyła wieża z zachatą obejmuje zachodnią część babińca. Wewnątrz cerkiew posiada własne wyposażenie: XVIII wieczny ikonostas, boczny ołtarz i ikony oraz obiekty sztuki cerkiewnej z nieistniejących okolicznych cerkwi. Jest ono bardzo skromne i w nie najlepszym stanie - ikony nie konserwowane od lat, kilka z nich to kopie.
Greckokatolicka cerkiew śś. Kosmy i Damiana w Bartnem
Greckokatolicka cerkiew śś. Kosmy i Damiana w Bartnem
Greckokatolicka cerkiew śś. Kosmy i Damiana w Bartnem
Greckokatolicka cerkiew śś. Kosmy i Damiana w Bartnem
Pochodzący z XVIII w. ikonostas greckokatolickiej cerkwi śś. Kosmy i Damiana w Bartnem
Ikonostas greckokatolickiej cerkwi śś. Kosmy i Damiana w Bartnem - dolna środkowa część:
ikony namiestne Matki Boskiej Hodegetrii i Chrystusa Nauczającego rozdzielone carskimi wrotami.
Ikonostas greckokatolickiej cerkwi śś. Kosmy i Damiana w Bartnem - górna środkowa część deesis: trimorfon, po bokach apostołowie.
Ikonostas greckokatolickiej cerkwi w Bartnem - ikona św. Michała Archanioła na miejscu ikony chramowej śś. Kosmy i Damiana.
W cerkwi znajduje się mocno zniszczona ikona tych świętych, co może świadczyć o ich zamianie w ikonostasie.
W cerkwi znajduje się mocno zniszczona ikona tych świętych, co może świadczyć o ich zamianie w ikonostasie.
Greckokatolicka cerkiew śś. Kosmy i Damiana w Bartnem - bardzo piękna ikona Chrystusa Nauczającego - nie odnotowałem skąd pochodzi.
Greckokatolicka cerkiew śś. Kosmy i Damiana w Bartnem - kopia środkowej części starego deesis.
Oryginał swego czasu cerkiew sprzedała do Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku.
Prawosławna cerkiew śś. Kosmy i Damiana w Bartnem. Na fali schizmy tylawskiej większość mieszkańców Bartnego w 1928 r. przeszła na prawosławie. Nie mogąc korzystać z istniejącej we wsi cerkwi greckokatolickiej, mieszkańcy zdecydowali wybudować nową cerkiew prawosławną tzw. czasownię, która powstała w ciągu 2 miesięcy. To jedna z dwóch większych czasowni na Łemkowszczyźnie, które przetrwały do dziś. Jest to cerkiew w popularnym wówczas stylu narodowo-ukraińskim - trójdzielna z dachem kalenicowym zwieńczonym dużą kopułą nad nawą i mniejszymi kopułami nad prezbiterium i babińcem. Po wysiedleniu Łemków była wykorzystywana jako pomieszczenie dla owiec i bydła i popadała w ruinę. Dwa lata po powrocie dużej części dawnych mieszkańców, w 1958 r. przywrócono parafię prawosławną. W latach 1968-1969 przeprowadzono jej gruntowny remont.
Prawosławna cerkiew śś. Kosmy i Damiana w Bartnem
Prawosławna cerkiew śś. Kosmy i Damiana w Bartnem
Prawosławna cerkiew śś. Kosmy i Damiana w Bartnem. Przed cerkwią stoi pomnik z tutejszego piaskowca Dymitra Bortniańskiego, którego ojciec pochodził z Bartnego. Bortniański to jeden z największych XVIII wiecznych kompozytorów rosyjskich. Studiował w Petersburgu i we Włoszech. Komponował opery, muzykę kameralną i przede wszystkim muzykę cerkiewną. Jest to postać budząca spory między Rosją i Ukrainą, ponieważ oba kraje uważają go za swego.
BODAKI to malowniczo położona wieś w dolinie Bortnianki 4 km na północ od Bartnego. Podobnie jak w Bartnem, istnieją tu 2 cerkwie w niewielkiej odległości - dawna cerkiew greckokatolicka pod wezwaniem św. Dymitra z 1902 r. i niewielka tymczasowa cerkiew prawosławna czasownia z 1932 r. pod tym samym wezwaniem. Cerkiew greckokatolicka pełni obecnie funkcję kościoła filialnego parafii w Małastowie. Jest to cerkiew typu schyłkowego, trójdzielna z dachami kalenicowymi i niewysoką prostą wieżą nietypowo posadowioną na zrębie babińca. Wieża i nawa zwieńczone są baniastymi hełmami ze ślepą latarnią i makowiczką, nad prezbiterium jest tylko ślepa latarnia z makowiczką.
Greckokatolicka cerkiew św. Dymitra w Bodakach
Greckokatolicka cerkiew św. Dymitra w Bodakach
Greckokatolicka cerkiew św. Dymitra w Bodakach - po prawej stronie w głębi widoczna jest cerkiew prawosławna
Ikonostas greckokatolickiej cerkwi św. Dymitra w Bodakach autorstwa A.H.Szajna z 1902 r.
Środkowa część ikonostasu greckokatolickiej cerkwi św. Dymitra w Bodakach
Ikonostas greckokatolickiej cerkwi św. Dymitra w Bodakach - ikona namiestna Matki Boskiej Hodegetrii
Ikonostas greckokatolickiej cerkwi św. Dymitra w Bodakach - ikona namiestna Chrystusa Pantokratora
Greckokatolicka cerkiew św. Dymitra w Bodakach - ikona Matki Boskiej Eleusy
Prawosławna cerkiew pod wezwaniem św. Dymitra w BODAKACH stoi przy bocznej drodze nieco powyżej cerkwi greckokatolickiej. Po powrocie dużej części dawnych mieszkańców po roku 1956 została przywrócona do kultu. Jest to filia parafii prawosławnej w Bartnem. Jest to nieduża cerkiew orientowana, trójdzielna, składająca się z niewielkiego prezbiterium, większej nawy i babińca. Każda z trzech części nakryta jest blaszanym dachem kalenicowym. Nad nawą jest wieżyczka z cebulastym hełmem, nad prezbiterium - mała wieżyczka z cebulką.
Prawosławna cerkiew św. Dymitra w Bodakach
Prawosławna cerkiew św. Dymitra w Bodakach
ROPICA GÓRNA to wieś nad potokiem Sękówka leżąca ok 6 km na północny-zachód od Bodaków przy głównej trasie z Gorlic do Koniecznej (przejście graniczne ze Słowacją). Przed wojną zamieszkała głównie przez Łemków nazywała się Ropicą Ruską. Pośrodku wsi przy głównej drodze stoi dawna cerkiew greckokatolicka pod wezwaniem św. Michała Archanioła z 1813 lub 1819 r. Nie wyklucza się, że powstała w wyniku przebudowy starszej cerkwi, ponieważ nad stropami nawy i babińca zachowały się pozostałości zrębu kopuł, świadczące o przebudowie dachów namiotowych na obecne kalenicowe. Jest to cerkiew typu schyłkowego z dachami kalenicowymi i dużą pochyłą wieżą ze słupami wchodzącymi do babińca. Wieża zwieńczona jest dużym barokowym hełmem, dachy świątyni - ślepymi latarniami z makowiczką. Ściany i dachy są pokryte gontem. Obecnie cerkiew pełni funkcję kościoła filialnego parafii w Małastowie.
Cerkiew św. Michała Archanioła w Ropicy Górnej
Cerkiew św. Michała Archanioła w Ropicy Górnej
Cerkiew św. Michała archanioła w Ropicy Górnej
Cerkiew św. Michała Archanioła w Ropicy Górnej
Cerkiew św. Michała Archanioła w Ropicy Górnej
Ikonostas cerkwi św. Michała Archanioła w Ropicy Górnej
Ikonostas cerkwi św. Michała Archanioła w Ropicy Górnej - widok na ołtarz główny przez otwór po carskich wrotach
Ikonostas cerkwi św. Michała Archanioła w Ropicy Górnej - lewa skrajna ikona namiestna św. Onufrego,
który w tej wiosce cieszył się szczególnym poważaniem
Ikonostas cerkwi św. Michała Archanioła w Ropicy Górnej - ikona namiestna Matki Boskiej Hodegetrii
Ikonostas cerkwi św. Michała Archanioła w Ropicy Górnej - ikona namiestna Chrystusa Nauczającego
Ikonostas cerkwi w Ropicy Górnej - ikona chramowa św. Michała Archanioła
Cerkiew św. Michała Archanioła w Ropicy Górnej - boczny ołtarz Matki Boskiej Nieustającej Pomocy
Cerkiew św. Michała Archanioła w Ropicy Górnej - boczny ołtarz św. Mikołaja
Cerkiew św. Michała Archanioła w Ropicy Górnej - polichromia Przemienienie Pańskie na sklepieniu
Cerkiew św. Michała Archanioła w Ropicy Górnej - polichromia Matki Boskiej na sklepieniu babińca nad chórem muzycznym
Bibliografia:
Przewodnik
Cerkwie drewniane Karpat – Polska i Słowacja, praca zbiorowa
Oficyna Wydawnicza „Rewasz”
Stanisław Kryciński – Łemkowszczyzna (Po obu stronach Karpat, Czas
wojny i pokoju, Nieutracona)
Wydawnictwo LIBRA
Jarosław Giemza – Cerkwie i ikony Łemkowszczyzny
Wydawnictwo LIBRA
Przewodnik
Beskid Niski, praca zbiorowa
Oficyna Wydawnicza „Rewasz”
Bogdan Mościcki – Przewodnik Beskid Sądecki
Oficyna Wydawnicza „Rewasz”
Bogdan Mościcki – Przewodnik Beskid Sądecki
Oficyna Wydawnicza „Rewasz”
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Dziękuję za odwiedzenie mojego bloga. Będzie mi miło przeczytać Twój komentarz na temat opublikowanego posta.